Szombathelyi Egyházmegye

Szécshenyi 2020 - Európai Szociális Alap

Halál és örök élet keresztény szemmel

2012.03.12. - Halál és örök élet keresztény szemmel (Szombathely)Halál és örök élet keresztény szemmel – Joseph Ratzinger legsikeresebb teológiai kutatása címmel került sor a tavaszi szemeszter második előadására a Savaria Egyetemi Központ Könyvtárában 2012. március 12-én. Dr. Németh Norbert atya az előadás első perceit a korábbi találkozó végén feltett kérdések megválaszolásának szentelte (Lázár halálára és feltámadására vonatkozott az érdeklődés). Az utolsó napon a testi feltámadás sokkal több, mint egyszerű visszatérés a földi életbe, mint amilyen Lázáré volt.

Jézus Krisztus nem abban a feltámadásban kíván részesíteni minket, amelyben Lázárt, hanem abban, amiben ő részesült húsvétkor – adott választ a lelkész a hallgatóság kérdésére.

„Az életet nem azért kell komolyan venni, mert elmúlik. Éppen fordítva, azért fontos, mert folytatódik, pontosabban beteljesedik” – hangzott el az előadás egyik leglényegesebb mondanivalójaként. A keresztény élet már itt a földön az Istennel való személyes kapcsolat örömében telik, és ez teljesül be a halál után.

A feltámadás fényében a halál egyszerűen az „ideiglenes” határ, a közbülső állomás, a számunkra kirótt idő határa, amelyet azért kaptunk, hogy életünk megszabott idejében hitben, reményben és szeretetben azzá „forrjuk ki” magunkat, amik azután az örökkévalóságban leszünk.A teológia különbséget tesz a halhatatlanság és az örök élet között. A halhatatlanság a keresztény felfogásban az emberi lélek egyik tulajdonsága. Az örök élet azonban nemcsak a lélekre, hanem a testre is vonatkozik. „Vagyis a lelkünk már most az örök életét éli, a testünknek meg örök élete lesz a feltámadás után” – emelte ki a keresztény tanítást a lelkész az előadásában.

Az örök élet (örök boldogság) nem logikus következménye (ami járna az embernek) és nem puszta biológiai meghosszabbítása a mostani életünknek, hanem gyökeresen új és kiteljesedett, boldog élet Isten jelenlétében.

Norbert atya a feltámadt test jellemzőiről is beszélt az első Korintusi Levél alapján. A feltámadt testben minden megtalálható, ami a test tökéletességéhez és teljességéhez tartozik. Feltámadunk romolhatatlan, dicsőséges, szellemi testben és erőben.

Az előadás a külön ítélet és az általános (utolsó) ítélet témájával zárult. A két ítélet összefüggése kapcsán két teológiai elképzelést ismerhettünk meg. Ha a halál és a feltámadás közötti közbülső időből indulunk ki, akkor a külön ítélet közvetlenül a halál után van és van egy egyetemes ítélet az utolsó napon. Ha a halálban való feltámadásból indulunk ki, és egybegondoljuk a halált és az utolsó napot, akkor a „külön” és az „egyetemes” egy és ugyanazon ítélet két oldala lesz. Az ítélet témáját fogja továbbvinni az előadó a következő alkalommal, amikor Boros László „végső döntés helyzetének” hipotézisét ismerteti az érdeklődőkkel.

Következő előadás 2012. március 26-án, hétfőn 18 órakor a SEK Könyvtárában lesz Az ember „a végső döntés helyzetében” és „az üres pokol reménye” (Boros László teológiai hipotézise és Hans Urs von Balthasar krisztológiai alapú reménye) címmel.

Németh Brigitta SEK, Könyvtár

 

2012.03.12. - Halál és örök élet keresztény szemmel (Szombathely)2012.03.12. - Halál és örök élet keresztény szemmel (Szombathely)2012.03.12. - Halál és örök élet keresztény szemmel (Szombathely)2012.03.12. - Halál és örök élet keresztény szemmel (Szombathely)

2012.03.12. - Halál és örök élet keresztény szemmel (Szombathely) 

Fotó: Németh Brigitta