Szombathelyi Egyházmegye

Szécshenyi 2020 - Európai Szociális Alap

Könyv jelent meg az egykori nicki katolikus iskoláról


Könyv az egykori nicki katolikus iskolárólSzeptember 20-án, a Kulturális Örökség Napok keretében vehették a kezükbe Nick község lakói és a településről elszármazott emberek az egykori iskolájukról írt könyvet.

A 96 oldalas mű tartalmazza az intézmény gazdag múltjának az írott és fényképes dokumentumok alapján készült bemutatását, de tartalmazza az idejáró diákok visszaemlékezéseit, élményeit.

A könyv A Nicki Szent Anna Templomért Alapítvány kiadásában jelent meg. Bemutatására a felújított iskolaépület átadásakor került sor. A könyvbemutató elején a település egykori plébánosának iskolai élménye alapján ihletett verse hangzott el, majd Várkonyi Gyöngyi a Sárvári Tankerület igazgatója szólt a könyvről, és köszöntötte a 41 éve bezárt intézmény ma is élő két pedagógusát.

„Az iskolában vagyok kicsinyek
között. Ötven palavessző zizeg.

Illés Gábor, könyöknyi kis gyerek
palavesszője citerál, remeg.

Az arca gyöngyös: veríték csurog
le homlokáról, mintha egy hurok
fojtaná, olyan rőt, pipacs-veres.
Halántéka is kidagadt, eres,
amint a nagy B-t írja ókulás
szemével búsan, persze a futás,
fogócska jobban ízlenék neki
és most nem teheti.

Most szomorkodik és izzad szegény,
Krisztus-korona gyöngyözik fején.
Nagyokat sóhajt. Haja is remeg.
Ránézek, és magamra ismerek.

Illés Gáborka, megsúgom neked,
valamikor én is voltam gyerek!

Kicsinyke. Babszem. Csöppség. Olyszerű,
mint te, akkora, mint a B betű.
A palavesszőm csikorgott nagyon
az ákom - bákom betű-alakon
Izzadtam bele. Sírtam is sokat,
míg megtanultam olvasásukat.
S jaj, láttad volna azt a nagy sikert:
olvastam Hófehérkét, Gullivert.

Aztán az élet-iskola izent.
Voltam orbáncban. Úgy gyötört a láz.
Megsárgultam, mint a búzakalász.
A szenvedésnek lassan véget lett
és a szememnek angyalkékje lett.

Azóta tudom olvasni a szép
könnycseppel írott angyali mesét:
Hamupipőkét, Árva Jancsinak
históriáját és tovább, tovább,
a Könnycseppszemű királyfi sorát.”

A nicki iskola egykor...„Az iskola a tündérmesék nyelvére tanít” – olvassuk Hegedüs Vince versében. Az iskola megtanít, hogyan kell kitartóan egy cél eléréséért küzdeni. Legyen az kezdetben csak a B betű formálása, a szorzótábla különös szabálya, amit hibátlanul el kell sajátítani, aztán később az élet nagy feladatai. A mai nickiek vérükben viszik tovább, hogy ha van egy nemes cél, legyen az egy szép kiadvány a település iskolájáról, akkor azért kitartóan kell küzdeni.
Aki a nicki iskolában tanult, járt Tündérországban. Azt gondolom, hogy aki ezt a könyvet kezébe veszi, igazat ad nekem.
Pedig ez a könyv nem tündérmesék gyűjteménye. Sok igazolható tény, levéltárakban őrzött dokumentum bizonyítja, hogy nagyon is a valóság tükörképe. Levéltári iraton olvashatjuk, hogy 403 évvel ezelőtt Nicken jó állapotban lévő iskola működött. Aztán arról is van feljegyzés, hogy 20 évvel később az evangélikus püspök a látogatásakor sem az épülettel, sem a tanítással nem volt elégedett. A 17. század végi ún. egyházlátogatásról készült feljegyzés ugyancsak szomorú tényeket közöl: nem állt a korábbi iskolaház, és iskolamester sem volt. Aztán a 18. század elején újra épült az iskola, és tanítója is lett a falunak.
A felújított iskolaépületSok feljegyzésben olvashatunk a felkészült, szorgalmas, de szerény jövedelmű nicki tanítókról. Ebben a könyvben számos kiváló egyházi személyről, és Istennek, embernek tetsző szolgálatot teljesító pedagógusról olvashatunk. A nicki katolikus iskola kántortanítóit a királyi tanfelügyelők is gyakran dicsérték.
A 20. század elejére meg kellet építeni a lakást a második tanító számára és bővíteni kellett az iskolaépületet a lakosság és az iskoláskorú diákok növekvő száma miatt, ami ki tudja, miért, de általában csak a vizitációs jegyzőkönyvekben említett hiányosságok, javításokat sürgető bejegyzések után szépült.
zen is tanultak a gyerekekUgyanakkor ami örvendetes a település életében (az, hogy egyre nőtt a község lélekszáma), az nagy gondokat jelentett az elöljáróknak és az iskola ügyeit felügyelő, a működési feltételeket fenntartói gondossággal szervező iskolaszéknek. Komoly feladat volt a segédtanító javadalmazásának biztosítása. Az iskola fenntartása mindig áldozatot, de legalábbis odafigyelést és támogatást kívánt attól a közösségtől, amelynek gyermekeit nevelte. Ma az állam tartja fenn a köznevelési intézmények többségét, de alapítványok, szponzorok, pályázatok, önkéntes felajánlások is sok területen hozzájárulnak a nevelés-oktatás eredményességéhez, a körülmények javításához.
A palatáblás, palavesszős, Kilitit megmentős Bazsai tanár bácsis, sok színdarab próbáját, gyermeki csínytevéseket megélő nicki iskola nemcsak mint megszépült épület áll itt a település szívében, a templom szomszédságában. Ahogy évszázadok óta összekapcsolódtak, ma is együtt őrzik az itt élők lelki gazdagságát. Hiszen az iskola sohasem attól jó, hogy a kor színvonalának megfelelően modern, és minden divatos eszközzel rendelkezik, hanem attól kiváló, ha csodálatos lelkületű tanítók szolgálnak benne.
A diákseregEbben az iskolában minden gyerek fontos volt, mindegy, hogy kiváló képességekkel született vagy felzárkóztatásra szorult. Jó helye volt itt, kapott megértést, szeretetet. Ahogy a réten minden kis tücsöknek akad hely a kórusban, itt is volt mindenkinek feladata. Jóság, önzetlenség, öröm, boldogság – ezek az érzések töltik el lelkünket, ha a visszaemlékező sorokat olvassuk. Az osztályterem falán túl is érezhető a jó nevelők ereje, akik emberibb világot akartak építeni!
Akik ebben a könyvben megosztották velünk gondolataikat, emlékeiket a nicki iskoláról, azt igazolják, hogy jó embereket nevelt a nicki iskola. Jó szakembereket, gondos szülőket, az elődök példáját tisztelő utókort, a pedagógus munkakört hivatásként megélő tanítókat, tanárokat, megbecsült orvosokat, ügyeskezű szakmunkásokat, fáradhatatlan nagyszülőket, jó testvéreket.
A diákseregEz a négyszázéves intézmény közvetetten üzen nekünk. Bíztatást ad a szeretetteli együttműködéshez, a felnövekvő nemzedék érdekében nagy felelősséggel, ezernyi gonddal, örömmel és könnyekkel végzett munkához. Az alapfokú oktatás eredményességén életsorsok múlnak. Akinek a gyermekei nem tudnak alapos tudást szerezni, azoknak nem biztos, hogy később lesz, aki hozzásegíti őket ehhez.
Ahogy végiglapoztam a könyvet, meghatott, hogy a 60-70 évvel ezelőtti emlékeik is oly bájosan csilingelnek a nyomdafesték alól, mint a vidám gyerekhangok az iskolai énekórán.
Könyv a nicki iskolárólEz a könyv bizonyítéka annak, hogy az iskola a falu összetartó erejét jelenti. Azt tanúsítja, hogy a tanító, a kántortanító, a segédtanító, az igazgatótanító személyisége határozza meg az iskola lényegét.
Ha megszámolnánk, hogy az épületről, az eszközökről hány említés van a könyvben, és hány érdekes történet a pedagógusokról, a foglalkozásokról, az a számtan nyelvén leírná, amit tud mindenki, aki jó iskolába járt, hogy a jó tanító az, aki felemel, aki utat mutat, aki biztat, aki megért, aki felejthetetlen, és a körülmények mindig csak másodlagosak.
Ezért lehetséges, hogy ebből az országos méretben kicsinyke iskolából, ebből a kis faluból ennyi jó pedagógus került ki.
Szeretettel ajánlom Mindenki figyelmébe az „Elődeink iskolája Nicken” című könyvet.

Várkonyi Gyöngyi tankerületi igazgató gondolatai nyomán
Fotók az egykori diákoktól