Szombathelyi Egyházmegye

Szécshenyi 2020 - Európai Szociális Alap

Zarándoklat Fatimába

Zalaegerszegi zarándokok FatimábanA Zalaegerszegi Szűz Mária Szeplőtelen Szíve Plébánia ötnapos zarándoklatot szervezett Fatimába. Ennek előzménye volt, hogy kérésünkre António Marto püspök úr a boldoggá avatott fatimai látnok gyermekek ereklyéit adományozta egyházközségünknek. Elsődleges célunk ezen ereklyék átvétele volt.

Zalaegerszegi zarándokok FatimábanUtazás

November 8-ikán, vasárnap 23 órakor indultunk Zalaegerszegről, éjjel szálltunk repülőre Ferihegyen, s reggel hét óra körül érkeztünk meg a lisszaboni reptérre. Ott autóbusz várt minket, s Fatimába menet első megállónk Santarémben volt, ahol egy kis templomban történt eucharisztikus csoda. Itt tartottuk az első misét.
Zalaegerszegi zarándokok FatimábanAz utat Alcobacaban folytattuk, megnéztünk egy gyönyörű kolostor-együttest, mely ma már lakatlan, s az állam tartja fenn.

Nazaré volt a következő állomás, e városka főterén áll egy templom, s benne egy Názáretből kapott kegyszobor. Ennek megtekintése után átmentünk a tér másik felére, hogy egy pillantást vessünk az Atlanti-óceánra.

Sötétedés után értünk Fatimába, ahol egy elegáns hotelben volt a szállásunk (Hotel Avenida de Fatima).

Az ereklyék átvétele

Zalaegerszegi zarándokok FatimábanSzerdán kora délután António Marto püspök úr már az ajtóban várt bennünket a posztulátorral és a helyi plébánossal. Körbeültünk egy teremben, s először a püspök úr mondott néhány köszöntő szót. Kürnyek Robi atya megköszönte a szíves fogadtatást, és azt az ajándékot, hogy - tudomásunk szerint – Magyarországon egyedülállóként megkapjuk a boldoggá avatott két látnok ereklyéit. Ajándékként magyar nyelvű misekönyveket vittünk magunkkal, ezek átadására is most került sor.

Zalaegerszegi zarándokok FatimábanEzek után kaptuk meg az ereklyéket, mint kiderült, az általános eddigi szokással ellentétben a két kis pásztorgyermek első koporsójának egy-egy darabja mellett harmadikként annak a fának egy kis darabkáját, ahol a Szent Szűz augusztusi jelenése történt. A püspök úr kérte, hogy imádkozzunk közösen a három fatimai látnok szentté avatásáért.

Zalaegerszegi zarándokok FatimábanFatimai helyszínek

Jelenési kápolna

Ez a Szent Szűz jelenéseinek helyszínén épült kápolna volt a helyszíne a reggelenként tartott szentmiséinknek. Sötétedés után pedig minden este rózsafüzér ájtatosságot, majd gyertyás körmenetet tartanak. A rózsafüzért a jelenlévők által képviselt nemzetek nyelvén, az ő küldötteik imádkozzák elő, két este magyar nyelven imádkoztunk egy-egy tizedet.

Zalaegerszegi zarándokok FatimábanRózsafüzér Királynője Bazilika

Itt látható a három látnok gyermek sírja, ahol zarándoklatunk során többször is megfordultunk, s együtt imádkoztunk.

Zalaegerszegi zarándokok Fatimában

Zalaegerszegi zarándokok FatimábanSzentháromság Bazilika

A tér szemben lévő oldalán álló modern épület.

Zalaegerszegi zarándokok FatimábanAjustrel

Ez a pásztorgyermekek születési és lakhelye, mintegy 3-4 km-re a jelenések helyszínétől. Megérinti az embert a házak egyszerűsége, a szerény körülmények. Francisco itt halt meg, ebben a kis szobában. A ház mellett áll a terméskőből rakott kerítés is, amelynek mentén az utolsó jelenés és a napcsoda napján a híres fénykép készült a gyerekekről.

Zalaegerszegi zarándokok FatimábanMagyar keresztút és kápolna

Külföldre szakadt – többnyire amerikai – magyarok adták össze a pénzt erre a keresztútra és az út végén egy kápolnára.

Viaszbáb múzeum

A bazilikáktól errefelé tartva megálltunk egy rövid megemlékezésre Kondor Lajos verbita atya szobránál, ő volt az első posztulátora a boldoggá avatási eljárásnak. Utána betértünk egy viaszbáb múzeumba, mely a fatimai jelenések történetét mutatja be 31 jelenetben.

Zalaegerszegi zarándokok FatimábanCoimbra

E város karmelita kolostorában élt a harmadik látnok, Lúcia nővér élete nagy részében, 1948-tól 2005-ben bekövetkezett haláláig. Mise után megnéztük a kolostorban kialakított múzeumot, kevés megmaradt személyes tárgyát, kis bőröndjét például, mellyel elhagyta a szülői házat. Láthattuk annak a kis cellának mását és felszerelését is, melyben naponta átlag húsz, a világ minden tájáról érkezett levelet megválaszolt. Életét csendben, szerényen kétkezi és szellemi munkával töltötte.

Zalaegerszegi zarándokok FatimábanUtunk ezt követően a Szent Klára kolostorhoz, Portugáliai Szent Erzsébet sírjához vezetett.

Hazafelé

Zalaegerszegi zarándokok FatimábanA jelenési kápolnában tartott utolsó mise után ismét autóbuszra szálltunk. Lisszabonba tartva rövid időre megálltunk Mafrában, ahol a székesegyház, a hozzá épült kolostor, a szerzetesek által fenntartott ispotály, és a királyi palota épületegyüttesét néztük meg. A Lisszabonban töltött délután pedig lehetőséget adott a székesegyház, a Jerónimos monostor és a Torre de Belém felkeresésére.

Másnap kora reggel közel háromórás repülés és újabb autóbusz túra után szerencsésen hazaértünk.

Vasárnap a tízórás szentmisén ünnepélyes keretek között helyeztük el Boldog Jácinta és Boldog Francisco ereklyéit templomunkban.