Szombathelyi Egyházmegye

Szécshenyi 2020 - Európai Szociális Alap

Katolikus iskolák pedagógusainak tanulmányi kirándulása Pannonhalmán

tanulmányi kirándulás2016. október 1-én tanulmányi kiránduláson vettek részt a Martineum Felnőttképző Akadémia által szervezett pedagógus továbbképzés hallgatói, 26 pedagógus a Szombathelyi Egyházmegye oktatási intézményeiből.

tanulmányi kirándulásDr. Juhász-Laczik Albin atya, a Pannonhalmi Bencés Gimnázium igazgatóhelyettese nagy szeretettel fogadott minket az épület bejáratánál. Megtudtuk tőle, hogy az intézményben több diák is tanul az egyházmegyénkből, néhányukkal össze is találkoztunk az iskola folyosóján.

A délelőtt folyamán a gimnázium tanárainak előadásait hallgathattuk meg. Binzberger Ákos alperjel atya által a Bencés Regula tanításának ma is alkalmazható pedagógiai elveivel ismerkedtünk meg. Gyakorlati példák bemutatásán keresztül hozta közelebb hozzánk az általuk alkalmazott nevelési és konfliktuskezelési módszereket. A gimnázium civil tanárainak „Tanulás a tanításban, formáció a nevelésben (Európai példák magyar szemmel)” című előadásában a tanártovábbképzés új lehetőségeiről hallottunk, különös tekintettel az Erasmus+ európai uniós tanári mobilitást segítő programra.

tanulmányi kirándulásEbéd után a szerzetesekkel együtt imádkoztuk a napközi imaórát, majd Dr. Dejcsics Konrád atya, kulturális igazgató vezetésével megtekintettük a bazilika, a könyvtár, az iskola és a kollégium épületét.

Konrád atyától sok érdekességet hallottunk a bazilika belső rekonstrukciójáról. A többéves egyeztetés a szerzetesek aktív részvételével zajlott, és megtörtént a templom tereinek újraértelmezése. A templom után az iskolát és a kollégiumot fedeztük fel. Megnézhettük az új tornacsarnokot, a mozitermet, egy kollégiumi szobát és egy tanulószobát is. Az atyával együtt csodálkoztunk el azon, hogy a mai diákoknak milyen sok cipőjük van.

Konrád atya örömmel válaszolt a kérdéseinkre. Megtudtuk tőle azt is, hogy az iskolában különleges hangsúlyt fektetnek a nevelőtestületi munkára, a szervezetfejlesztésre.  A nagyobb figyelem érdekében kétfős nevelőtanári team áll az osztályok élén, valamint az adott osztályban tanító pedagógusok negyedévi esetmegbeszéléseket, ún. osztálykonferenciákat tartanak.

Lenyűgözve hallgattuk, hogy mit kínál az iskola a diákoknak: „tíz nyelv, tizenhét sportág, tizenöt fakultáció, százegynéhány szakkör, ének- és zenekarok,  moduláris hittan, egyházzenész szakképzés, néptánc, heti két mozi filmelemzéssel, koncertek, kirándulások, pénteki előadások, fafaragás, könyvkötészet, fazekasműhely, irányítástechnika, bibliaklub, ministrálás, lelkigyakorlatok, csendesóra, lelkivezetés, főzőszakkör, fotókurzus, tánc-és színházkurzus, oklevélolvasás, négyszázezer kötetes könyvtár, tájfutás, diákmise, tizenkét testvériskola, szerzetestanárok, öregdiák-szövetség, arborétum, idegenvezetői képzés, ornitológia, dj-prefektus, felzárkóztatás, tehetséggondozás, tetőtéri kiállítások”, esti mese stb. 

A programunk az Osztás 10x10 című, a Szent Márton-év alkalmából rendezettidőszaki fotókiállítás megtekintésével zárult. Tíz mai történetet ismertünk meg, „olyan magyar emberek történeteit, akikben újra megjelenik Szent Márton cselekedete; akik sokszor erőn felül segítenek,...akik ma megosztják idejüket, erejüket, tudásukat, javaikat vagy egész életüket másokkal...Egyaránt jó példáját adja a Szent Márton-i osztásnak a koraszülötteken segítő orvos, a vak gyerekekkel foglalkozó lovas terapeuta, a maguk közé Down-kóros iskolásokat befogadó osztályközösség, a hátrányos helyzetű kamaszoknak fogódzót adó cigány fociedző, az öt saját gyermeke mellé még négyet befogadó család, a szabolcsi falusiaknak munkát szervező evangélikus lelkész, a hallgatóival közösen fellépő színművész, a Kongóban dolgozó misszionárius szemorvos, a fővárosi időseket látogató gondozónő vagy a tanyasiak ügyes-bajos dolgaiban segédkező nyíregyházi rendőr is.”

Az elmaradhatatlan csoportkép elkészítése után, 16 óra tájban kellemes fáradtsággal ültünk be az autóbuszunkba, és tértünk vissza Szombathelyre.

A tanulmányi nap célja megvalósult. A résztvevők bepillantást nyertek egy másik katolikus bázison működő oktatási intézmény tevékenységébe. A jó hangulatú kirándulás alkalmat adott arra is, hogy az egyházmegye különböző intézményeiben dolgozó pedagógusok kötetlenebb formában beszélgessenek és tapasztalatot cseréljenek.