Szombathelyi Egyházmegye

Szécshenyi 2020 - Európai Szociális Alap

Intarziás sekrestyeszekrény Nicken

Intarziás sekrestyeszekrény NickenAdvent 3. vasárnapjára elkészült a nicki templom sekrestyéjének új előkészületi szekrénye mely, nem túlzás, egy művészi alkotás. Készítője, a szomszédban lakó Gazdag Kornél mondja el, milyen gondolatok vezették az elkészítés kapcsán, és ez a gyönyörű, intarziás ábrákkal díszített szekrény, mit akar üzenni, mit akar kifejezni számunkra, illetve mit kell majd észrevennünk rajta, amikor szemléljük. A fotók megtekinthetők a Nicki Parókia Facebook oldalán. 

Intarziás sekrestyeszekrény Nicken1980-ban négy éves voltam, amikor Gats Miklós bácsi, nagyapám és még három férfi, akik közül már egy sem él, valamit petrence rudakon hordtak át egyik háztól a másikhoz, hiszen szomszédok voltak. Én gyerekként ott lábatlankodtam közöttük, és egyszer csak megláttam a Miklós bácsiék udvarán egy nagyon szép vaséket. Nagyon odavoltam a fejszékért, ezért tetszett meg azonnal a vasék is. Ekkor a Miklós bácsi azt mondta: Kornél, ha meghalok, ez az ék a tiéd lesz. Ettől kezdve ötpercenként kérdezgetem, hogy mikor hal meg Miklós bácsi. Gyerekként azt gondoltam, már ideje lenne, mert megígérte az éket. Nagyapám már nagyon idegesen szólt rám emiatt, mire Mikós bácsi, aki elég bölcs ember volt, azt mondta: hagyd Jóska, a gyerekek ilyenek. Aztán felnőttem, közben eltelt jó néhány év. 2003-ban meghalt Miklós bácsi. Elemér, a fia megkereste a papát, hogy valamit ígért nekem a Miklós bácsi, már nem tudja mit, de biztosan azt a diófát, ami a hátul pajta mögött áll. Hát persze, nem azt ígérte, de természetesen nem mondtam, hogy nem azt, mert egyrészt úgy gondoltam, hogy nem illik, másrészt akkor már talán jobban örültem a fának.

Intarziás sekrestyeszekrény NickenA rönkje nagyon nehéz volt kb. 550 kg, amikor felraktuk a szállító járműre, az egyik ujjamat majdnem ott hagytam, kis híján baleset ért. A rönköt a Németh Elemérrel vágattam fel. A vágás közben a fűrész megállt. Az összes foga lekopott, kiderült, hogy egy repeszszilánkot ért el. Ettől kezdve Elemér folyamatosan élezte a lapokat én pedig fűrészeltem. Nagyon sok repeszdarabot találtunk még benne. Az évgyűrűkből visszaszámolva 1910 környékén ültették el azt a diófát. Tehát közel száz évig állt Gatsék udvarán. Diófában ez igen szép kor. Mikor a gazdája elhunyt 2003-ban, a fa is ki lett vágva. Átélt két világháborút, látta a második világháború utáni időszakot, és az 1965-ös árvíz a fa tövétől számítva mintegy 30 méterre közelítette meg a falut. Egy 1938-as hangyaszövetkezeti kiadványban olvastam, hogy a németek nemzeti fája a tölgy a magyaroké a diófa. Nagyon szép dolog, hogy valaki elültette ezt a fát, mely egész élete során ott állt, termést hozott, árnyékot adott, szolgálta tulajdonosát. Sok évtizedet átvészelt, és mikor a gazdája elhunyt, a fa is eltávozott az élők sorából. Általában a diófák nem élnek ilyen hosszú ideig.

Intarziás sekrestyeszekrény NickenMikor felfűrészeltük ezt a faanyagot úgy gondoltam, hogy ebből valami szép dolgot készítek. Akkor még nem tudtam, hogy mit, erről a szekrényről akkor még szó sem volt. Amikor nekiálltam ennek a szekrénynek, bizonyos anyagokat, melyeket e szekrényhez vásároltam a diófával helyettesítettem. Azzal a diófával, ami több mint tíz évig száradt, s most lekerült a padlásról. A legszebb részek, keretezések e fából készültek. Először valamilyen trópusi fára gondoltam, de később úgy éreztem, hogy ez sokkal szebb, és hát helyi faanyag. Ez valahol nagyon elgondolkodtató, hogy valamikor elültettek egy fát, és egy évszázad múlva néhány száz méterrel odébb folytatja az életét, talán még több száz évig. E diófán kívül több helyi fa alapanyag is megtalálható a szekrényben. A műhelyemben körül nézve, ráakadtam egy a Rába árterében nőtt vadcseresznye fára, melyet Szabó Ervintől kaptam, s még ezzel a diórönkkel együtt szeleteltük fel. Ez is magában száradt, több mint egy évtizedet. A fiókelőket készítettem belőle. Ezeket is másként terveztem, de végül semmilyen faragással nem díszítettem, mert ennek az anyagnak magának olyan szép az erezete, hogy faragással kár lett volna elrontani. Az elkészítésnél arra törekedtem, hogy ezen a szekrényen minden asztalos-technikai eljárás megjelenjen, mely általában külön-külön szokott jelen lenni a bútordarabokon.

Intarziás sekrestyeszekrény NickenMagáról a szekrényről néhány szó: Kezdeném felülről, ahol egy kereszt helyezkedik el, középen a párkány tetején. A felső elem, külön ajtókkal ellátva, három részre osztott. A középső fakkban kupolás boltozat készült, szimbolikusan 12 elemből. A kupola gazdagságot, a bőséget és a világegyetemet jelképezi. A két oldalsó ajtón egy-egy intarziával készített kép látható, Szent Tarzíciusz és Savio Szent Domonkos. Érdekesség, hogy a két fiatal születése és halálának dátuma közt pontosan 1660 év különbség van. A középső ajtón egy kehely látható, melynek peremén tizenkettő ajkat jelképező karimát formáztam meg, természetesen csak az egyik oldal, tehát hat kis ív látható. A kehely szára szintén tizenkettő szálból áll alatta pedig egy stilizált abrosz, mely az utolsó vacsorára utal, s ez szintén tizenkettő szeletre van osztva. Egy fókuszpontja van, mely a kehely szárában található. A szekrény felső elemét faragásokkal is díszítettem. Mindkét szent mellett egy-egy váza található három szál virággal, azért, gondoltam ezt a motívumot, mert egyszer fültanúja voltam, amikor egyik tanárnő kollégám a gyerekeknek magyarázta, hogy két szál virágot nem adunk soha senkinek, csak a temetőbe a halottakra viszünk. Ajándékba három szálat illik adni, s ez úgy megmaradt bennem. A szentekre pedig élőként tekintünk, ezért három-három virágot faragtam melléjük.

A szekrény alsó részét nem akartam annyira díszesre készíteni, mint a felsőt. Itt egy-egy darab bükkfából kifaragott motívumok találhatóak. Felül vércseppeket, gyémánt metszéseket stilizáló (a német nyelv szerint: diamant schnitt), alatta pedig egy ölelő motívum látható. Csak most vettem észre, hogy itt a templomban ez a motívum megtalálható. Ebbe egy szívet lehet bele látni, de ezt a szemlélőre bízom. A templom oltára késő barokk, korai rokokó, eredetiben megmaradt alkotás. Ezt a stílust próbáltam meg erre a szekrényre átültetni, természetesen a mai kor nyelvén, illetve, ahogy én látom. Nem akartam másolni, jobban szeretem, ha improvizálhatok. Remélem, hogy ez a sekrestyei bútordarab mindenkinek elnyeri a tetszését. Természetesen kaptam érte pénzt, de úgy gondoltam, ha már ilyen sokan adakoztak, többféle módon, hogy ez megvalósulhasson, én is hozzá teszem a saját adományomat, amint korábban is tettem. Úgy érzem, megérte az áldozatot, hogy a templom és a közösség egy új kinccsel gazdagodhasson, amelyen a jövő nemzedékeknek szánt üzenet is helyet kapott.