Szombathelyi Egyházmegye

Szécshenyi 2020 - Európai Szociális Alap

Virágvasárnap - Jézus jeruzsálemi bevonulásának ünnepe

VirágvasárnapVirágvasárnap a bűnbánatot jelentő nagyböjti időszak utolsó vasárnapja és egyben a nagyhét kezdete. Ezen a vasárnapon Jézus Jeruzsálembe történő bevonulásáról emlékezik meg a Katolikus Egyház. Krisztus ma is eljön és kopogtat életünk ajtaján, mondta szentbeszédében Székely János megyéspüspök. 

VirágvasárnapVirágvasárnap jelentése a latin Dominica palmarum, azaz a pálmaágak vasárnapja kifejezésből származik, amely az ünnepi körmenetet és a dicsőséges bevonulást vételezi elő. Ezen vasárnap megünneplésének szokásai a bibliai elemek mellett a jeruzsálemi egyház liturgiájából erednek, ahogy azt már a 4. századtól lejegyezték, és a szentföldi zarándoklatok megsokasodásával terjedtek el világszerte.


VirágvasárnapA Katolikus Egyházban a hagyományos virágvasárnapi ünnepi szentmise a jeruzsálemi bevonulásra emlékeztető körmenettel kezdődik. A templom előtt összegyűlt hívek pálmaágakkal vagy barkákkal köszöntik a templomba bevonuló papságot és az asszisztenciát. Az ünnepi körmenet arról való megemlékezés, ahogy egykor Jézust ünnepelte a jeruzsálemi tömeg. A szamárháton bevonuló Jézust meglátva leterítették ruháikat, ágakat törtek a fákról, s eléje szórva ezt kiáltozták: „Hozsanna! Áldott, aki az Úr nevében jön! Áldott a mi atyánknak, Dávidnak országa, amely íme, eljön! Hozsanna a magasságban!” (Mk 11,9–10). Kétezer évvel ezelőtt a jeruzsálemi nép Dávid fiaként üdvözölte Krisztust, Messiásként, aki szabadulást hoz népükre, és megszabadítja őket a rómaiak elnyomása alól. Krisztus küldetése azonban egészen más volt, nem az elnyomó uralomtól szabadította meg a népét és azáltal egész emberiséget, hanem a bűn rabságából. Ebben áll a megváltói tett, ez húsvét értelme.


A virágvasárnapi leegyszerűsített, ünnepélyességétől megfosztott liturgikus keret tükrözi az ünnepnek a liturgiánkban meghonosodott másik elnevezését, azt, hogy ez az Úr szenvedésének vasárnapja.


A szentmise olvasmányai már Krisztus szenvedéstörténetét tárják elénk. Az olvasmány, Izajás próféta könyvéből a megjövendölt Messiásról szól (Iz 50,4–7), a szentlecke Szent Pál apostolnak a Filippiekhez írt leveléből Krisztus kenózisát (önkiüresítését), az Atyának való engedelmességet és kereszthalálát mondja el. Az evangéliumi szakasz pedig Jézus passióját, kínszenvedését tárja elénk Szent Márk evangélista szerint (Mk 14,1–15,47).


A virágvasárnappal kezdődő nagyhét az egyházi év leggazdagabb időszaka. Az Egyház kifejezi hitét, miszerint a dicsőséges bevonulás kezdete annak az eseménysornak, amely Jézus szenvedésével és halálával folytatódik, majd feltámadásával teljesedik be elhozva számunkra a megváltást, amely minden hívőben az örök élet reményét táplálja.


VirágvasárnapSzentbeszédében Székely János megyéspüspök hangsúlyozta: Virágvasárnap Krisztus érkezesét ünnepeljük. Üres lenne az életünk Krisztus nélkül. Ő a mi életünk beteljesítője, aki halálunkkor kitárt karokkal vár minket. Érkezik és kopogtat ma is: boldog az az ember, az a család akik nyitott szívvel befogadják Őt. A szentelt barka emlékeztet a jeruzsálemi pálmaágakra, de a vértanúság pálmájára is. Amikor kézbe vesszük vállaljuk, hogy Krisztus a mi királyunk és követjük Őt egészen a Golgotáig. Csak akkor tudjuk újjungva befogadni Őt, ha vállaljuk ennek súlyát és árát, az Ő keresztjét. De ez a kereszt bőséges gyümölcsöt terem: a megváltás gyümölcsét magunk és az egész világ számára. 

Ez a vasárnapon Szent Márk evangéliumának alapján hangzott el a Passió, Krisztus szenvedéstörténete. 


Dr. Székely János megyéspüspök szentbeszédét megtekinthetik itt. 

A virágvasárnapi Passiót megtekinthetik itt.

A virágvasárnapi szentmisét megtekinthetik itt.