Szombathelyi Egyházmegye

Szécshenyi 2020 - Európai Szociális Alap

Krisztus keresztjének felmagasztalása ünnepére - A dömölki Szent Kereszt ereklye, Krisztius keresztjéből

1A dömölki Szent kereszt felmagasztalása és új tartójának megáldására a kiscelli kegytemplomban 2016. szeptember 18. fél 10-kor kerül sor.

Krisztus keresztjének felmagasztalása ünnepére - A dömölki Szent Kereszt ereklye, Krisztius keresztjéből

 

 

Szent Kereszt felmagasztalásának ünnepén két történelmi eseményre, Krisztus keresztjének megtalálására, valamint visszaszerzésére emlékezünk. A Szent Keresztet Nagy Konstantin császár édesanyja, Szent Ilona találta meg 350 körül Jeruzsálemben. A Keresztet szeptember 14-én ünnepélyesen felmutatták az összegyűlt népnek, innen az elnevezés: Szent Kereszt felmagasztalása. Az egyház minden évben megüli a Kereszt felemelésének és felmagasztalásának ünnepét. Felemeli a Keresztet, hogy rátekintsünk, és tudatossá legyen, mit vállalt értünk Jézus, és milyen úton kell haladnia minden kereszténynek.

 

A megtalált kereszt darabjait a világ minden tájára szétküldték, így került hazánkba is. Egyik legjelentősebbet az ősi zarándokhelynek számító Péliföldszentkereszten találjuk, itt az ereklye köré egy teljes kegyhely épült. A közelmúltban és napjainkban is Celldömölkön hagyományosan a Liptay János Kiscellben letelepedett ezredes hagyatékából származó Szent Kereszt ereklye került felmagasztalásra.

A celldömölki Szent ereklyék nyomában, Önkéntes kutatás során ennek a hitelességéről nem sikerült adatokat találni, viszont a tárházban lévő szekrényből előkerült egy másik Szent kereszt ereklye, melyről semmit nem lehetett tudni, ezt sikerült beazonosítani és tanusítani. (1745) Nagy meglepétésre közvetlenül mellette, előkerült egy másik ereklye is, melyről kiderült Szent Márton ruhaereklyéje, hitelességét szintén sikerül igazolni. (1783)

A pannonhalmi rendtörténetben ezen ereklyéket elveszettnek nyilvánították. Szent Márton 1700 jubileumi évében, ezeket újra megtalálni, különösen nagy adomány.

 

A dömölki Szent ereklyék kutatása nagy örömöt szerzett számomra, ezt a keresztény örömöt szeretném megosztani másokkal is, ahogy a tanusítvány is tartalmazza Zichy Ferenc az akkori győri püspök köztiszteltre való kihelyezésre való engedélyét, és Ábrahám Béla SDB szalézi tartományfőnök hozáállását tekintve példaként, aki amikor a péliföldszentkereszti kegyhelyre került igazgatónak, az volt vele a szándéka, hogy az ereklyét bármikor bárki megtekinthesse, adomány a Celldömölki híveknek egy új ereklyetartó, melyben elhelyezve valóban közkincsé teszi az ereklye tiszteletét. A dömölki Szent kereszt felmagasztalása és új tartójának megáldása a kiscelli kegytemplomban 2017. Szeptember 18. fél 10 kor kerül sor. Az új tartó már péntektől megtekinthető a Kegytemplomban. A testimónium azaz tanúsítvány másolatát és az ereklye történetét időkapszulában is elhelyezzük a tartóban az utókornak. A tartó nemes anyagokból készült talapzata onyx. A teremtés könyvének második fejezete szerint az Édenkert egyik drágaköve volt, áttetsző mintázata átvilágítható. 

Az újtalált ereklyékben az új tartóval, olyan spirituális minőség jelenik meg, amely segíthet abban, hogy elmélyítsük Istennel és egymással való közösségünket, és az ide látogatóknak szavak nélkül is átad valamit abból, amit élni és elérni szeretnénk. A tartó tetejére helyezett Szent kereszt immár azt a szeretetet hirdeti, mellyel az Isten Fia megváltotta az embereket. Általa nyertük el megváltásunkat, a kereszt útján mutatta meg Isten irántunk való végtelen szeretetét.

Az ereklyéknek az elmúlt századokban volt nagyobb kultusza, de a mai embert is meg tudja ragadni. Nem csak a múltban hanem a jelenben is fontos spirituális szerepe lehet az ereklyéknek. Az ereklye által, valamiképpen Krisztus és a Szent, fizikailag közelebb van hozzánk, itt van jelen. Krisztus és Márton jelen van az ereklyékben, de jelen van az emlékező és itt találkozó közösségben is.

 

A szellemi adományt (erklyék ujtalálását) követő tárgyi adomány (erekelyetartók), méltó befejezése a dömölki ereklyekutatás eredményének és kellő elégtétel az ereklyék generációk óta fenálló, méltatlan feledésbe merülésének. 

Ezekkel az apró szeretetgesztusokkal mutathatjuk meg, hogy Isten közel van hozzánk, életünkkel viselkedésünkkel konkrét jelet kell adnunk erről. „Az evangélium hirdetésével nem dicsekedhetünk”  Pál apostol mondja, hogy azzal nem dicsekedhetünk, mert az nekünk "kényszerű kötelességünk”. (1Kor 9,16-19.22b-27) A keresztény számára egy kötelesség az, egy szükséglet, hogy ezzel az erővel elvigye Krisztus nevét, de a saját szívéből kiindulva.

 

Kelt Celldömölkön, a Kiscelli Szűz Anyánál, az Irgalmasság rendkívüli Szent évében, 2016. szeptember 12-én, Szűz Mária Szent neve emléknapján.

 

 

Isten kegyelméből és Berecz Skolasztika közbenjárásával, az ereklyéket újtalálta, történetüket és tanusítványukat felkutatta és az ereklyetartókat adományozta:; Pipics Csaba.

 

Az érdeklődők a celldömölki Szent ereklyék történetét és kutatásukat a most felújított celldömölki Apátáságban (közismerten kolostor) 2016. november 10-én csütörtökön 16 órakor ismerhetik meg részletesen. A Szent Márton ereklye és tartója megáldása november 11. bemutatása azt megelőző napon történik. Színesítve a programot, dr. Zsámbéki Monika művészettörténész örömmel vállalta el a felkérést, Szent Márton ereklyéi Magyarországon előadását (60 perc), majd  azt kiegészítve Pipics Csaba; a CELLDÖMÖLKI SZENT EREKLYÉK NYOMÁBAN, a dömölki Szent Kereszt, Krisztus keresztjéből és a dömölki Szent Márton ereklye, Márton  köpenyéből címmel (30 perc). Az előadásokat követően része a programnak a dömölki Szent Kereszt és a dömölki Szent Márton ereklyék megtekintése. A szombahelyi egyházmegyénknek a múltban pedig Pannonhalmához tartozva a monostor, a bazilika és a Területi Apátság védőszentje Tours-i Szent Márton. Pannónia két Szent Márton tiszteletében kiemelkedő helységének szervezésében egész évben folyamatos programok zajlanak a jubileumi év kapcsán. Azt kívánva, hogy Celldömölk is emlékezzen, a Szent Márton ereklyéi előadásokat követően, a Martinus Vallási és Kulturális Egyesület és a vas megyei levéltár rendezésében nemrég megnyílt “Szent Márton Emlékezete “ kiállítást, Dr. Melega Miklós levéltárigazgató úr segítségével sikerült kölcsönözni Celldömölkre is. A lehetőségekhez mérten a kiállítás megnyitója az előadás idejére vagy ahhoz legközelebb igazodik.

 

A tartó szekrény kialakítását, Rómában a Szent Péter tér közepén álló obeliksz ihlette, annak kicsiny mása. Csúcsára aranyozott bronzkeresztben, XII. Kelemen pápa 1740: elhelyezte Krisztus keresztjének egy szilánkját.  Esetünkben a kicsiny obeliszk csúcsában helyezkedik el üvegsisakban a dömölki Szent Kereszt ereklye Krisztus keresztjének szálkájával, mely csúcs a hordozhatóságot is figyelembe véve levehető, így az ereklye és tartója hordozhatóságát is biztosítja. A tetejére helyezett kereszt immár azt a szeretetet hirdeti, mellyel az Isten Fia megváltotta az embereket. 

Szixtusz pápa akaratából a Szent Péter téri  obeliszk talapzata keleti részén a következő felirat olvasható: ECCE CRUX DOMINI / FUGITE / PARTES ADVERSAE / VICIT LEO / DE TRIBU IUDA, „Íme az Úr keresztje, meneküljetek ellenséges seregek! Az oroszlán győz, Júda törzséből,”. A nyugati rész pedig ezt hirdeti: „CHRISTUS VINCIT / CHRISTUS REGNAT / CHRISTUS IMPERAT / CHRISTUS AB OMNI MALO / PLEBEM SUAM / DEFENDAT” Krisztus győz, Krisztus országol, Krisztus uralkodik, Krisztus óvja az ő népét minden bajtól”. A celldömölki ereklye tartó szekrény elhelyezésének tájolása és felirata megegyezik a vatikáni obeliksz feliratával.

Christus vincit, Christus regnat, Christus imperat keresztény trikolon, „röpima”, amely az 1925-ben bevezetett katolikus Krisztus Király ünnepén (az advent előtti vasárnapon) mindig elhangzik. Más alkalmakkor évszázadok óta használják, katolikus miséken győzelmi himnuszra emlékeztető énekelt formában is. Jelentése: "Krisztus győz, Krisztus uralkodik, Krisztus parancsol". Gyakran Jézus és Pilátus párbeszédével kapcsolatban említik, amikor a kérdésre Jézus azt mondja: Az én országom nem e világról való. A történelem bizonyítéka és a trikolón arra emlékezteti a keresztényeket, hogy Krisztus királysága a leghatalmasabb és eljön akkor is, ha az emberek hatalma, az elnyomás és a szenvedés legyőzhetetlennek látszik.