Szombathelyi Egyházmegye

Szécshenyi 2020 - Európai Szociális Alap

Krakkói legendák és a szomorú valóság Auschwitzban - Humán töltetű kiránduláson a premontreiek

Lengyelországi kirándulás2018. október 5-7. között a szombathelyi Premontrei Gimnázium néhány diákjai és tanáraik Lengyelországban kirándultak.

Lengyelországi kirándulásVégzős osztályainknak, már az előző tanévben meghirdettünk egy történelmi jellegű kirándulási lehetőséget, Lengyelország déli részének emlékhelyeire: Oświęcim (Auschwitz), Krakkó és Zakopane. Az évfolyamból nagyon sok tanuló jelezte részvételi szándékát, így hamar betelt az összes férőhely.

Lengyelországi kirándulásOktóber 5-én a hajnali órákban elindultunk Auschwitz irányába. Célunkhoz közeledve már a buszon egy rövid történelmi összefoglalót hallottak a diákok. A látogatást Auschwitz II. (Birkenau) táborban kezdtük, amelynek bejárata felett található az őrtorony, a mellette lévő vasúti sínek pedig az egykori vonatok megérkezését mutatják. Megnéztük a felrobbantott krematórium épületét, majd egy kis tónál megálltunk imádkozni. A tó partján egyforma, fekete emlékkövek négy nyelven hirdetik: „körülöttünk százezrek hamvából van a föld, a meder”. Ezután az „Egy nap a táborban” visszaemlékezést olvasta fel az Nagy Nikoletta (12.B) diákunk, és átmentünk az Auschwitz I. táborba. Itt magyar idegenvezető segítségével léptünk át az „ARBEIT MACHT FREI” kapun. Sorra végignéztük és meghallgattuk azt a folyamatot, amit a táborba érkezettek átéltek. A személyes tárgyakat bemutató kiállítások és a különböző képeken látott boldogtalan gyerekek arca néhány diákunknál egy-egy könnycsepp megjelenését idézte elő. Az emlékhelyen utoljára a 18-as számú magyar barakkot, a halálfalat a krematóriumot, és a gázkamrát tekintettük meg.

Lengyelországi kirándulásA tábori negatív élmények ellensúlyozásaként a Krakkó felé tartó úton, ismertettük a híres városi legendákat: Krakus és sárkány, a krakkói trombitaszó, az elvarázsolt galambok, a Mária-templom tornyai. Szállásunk elfoglalása és az egyetemi negyedben elfogyasztott közös vacsora után rövid éjszakai városnézésen vettünk részt.

Lengyelországi kirándulásA következő napon egy újabb UNESCO világörökség részét képező helyszínre, a wieliczkai sóbányába érkeztünk. A bánya magyar vonatkozása, hogy IV. Béla királyunk lánya, Kinga alapította. Látogatásunk során több kamrán keresztül jutottunk el a 135,6 méteres mélységbe. A legemlékezetesebb rész a Szent Kinga-kápolna, ahol minden szobrot sóból készítettek, és szentmiséket, koncerteket is tartanak. A mélységből liftekkel érkeztünk a felszínre, ami izgalmas befejezése a sok különleges látnivalónak.

Lengyelországi kirándulásA bányalátogatás után krakkói kulturális sétán vettünk részt. Először a Visztula fölé magasodó királyi várba, a Wawelbe látogattunk el. A várdomb épületegyüttesét több bástyatorony díszíti, ennek ellenére a leggyönyörűbb a Szent Szaniszló-székesegyház, amely a lengyel királyi udvar temetkezési helye. Mielőtt beléptünk a templomba, beazonosítottuk különböző tornyait, és megismertük a főbejárat mellett láncon függő csontok legendáját. Ezután a királyi palotát vettük szemügyre, amelynek meghatározó egysége a reneszánsz stílusban épült többszintes árkáddal körbeölelt belső udvar. A várból egy barlangon keresztül, a folyóparton lévő sárkányszoborhoz jutottunk, ahol a csoportkép elkészítése után a városközpont felé folytattuk utunkat. Mielőtt ezt elértük, betértünk, a Collegium Maius-ba, amely Lengyelország és egyben Közép-Európa legrégebbi egyetemi épülete. A Fő-tér, amely Krakkó szíve lüktetett: számtalan kávézó, étterem, lovas kocsik, mutatványosok tarkították a teret. Egymás után végigjártuk a nevezetességeket: Szent-Adalbert templom, Posztócsarnok, Mária-templom, Flórián kapu, Barbakán. Egy-egy nevezetesség előtt megállva idegenvezetőnk segítségével hallhattunk érdekességeket az épületekről.

Lengyelországi kirándulásA harmadik napon Zakopaneba kirándultunk. Utunkat hegyek szegélyezték, hiszen vészesen közeledtek a Magas Tátra csúcsai. A település erkélyes, egymás fölé magasodó tetőzetű, zsindelyes, szép fafaragású házai, olyan érzést keltettek bennünk, mintha meseországban járnánk. A hegyre a Gubalowka siklóval mentünk fel, így a városi panorámát felülről is megcsodálhattuk. Innen már látható a Lengyel-Tátra egyik leghíresebb csúcsa, az 1894 méter magas Giewont, azaz az Alvó-Lovag. Nevét onnan kapta, hogy északi irányból olyannak tűnik, mint egy fekvő ember oldalnézetből. Persze ehhez is fűződik legenda, amely úgy tartja, hogy ha a hegyvidéken lakó embereket nagy veszély fenyegeti, akkor a lovag felébred, és a segítségükre siet. Miután visszaérkeztünk a sikló induló állomásához, tanulóink vásároltak a helyi piacon. Így valaki sajtot, sokan a helyi tejkaramellát, a krówkát szereztek be. A városnézés után buszra szálltunk és elindultunk Szombathelyre. Ezúttal is sikeres barangolást tudhatunk magunk mögött, ahova most is Tőke Gábor és Dennis kísértek el.

A részvevők elmondása szerint, ez lett gimnáziumi éveik alatt az egyik meghatározó kirándulás, amelyre még évek múlva is biztosan emlékezni fognak. Azt, hogy ebből melyik emlékkép lesz a domináns, pl. egy Auschwitzi szomorú tabló, egy krakkói legenda, a wieliczkai bányalátogatás vagy a zakopanei felvonó élménye, talán mesélni fognak róla, ha öregdiákként visszalátogatnak szeretett iskolájukba.