Szombathelyi Egyházmegye

Szécshenyi 2020 - Európai Szociális Alap

Vizitúra az Őrségben, napsütés az Isztrián

PremontreiA Premontrei Gimnázium 10. évfolyamos biológia tagozatos diákjai, a szokásos zoolóia-botanika terepgyakorlaton vettek részt május 27-31-ig. A program első 3 napja az Őrségben került lebonyolításra a Nemzeti Tehetség Program NTP-KNI-18 pályázat támogatásával. Az utolsó két napon pedig az Isztriai-félsziget élővilágával ismerkedhettek meg a diákok.

PremontreiAz időjárás nem volt kegyes a biológusokhoz. Az Őrség három napon keresztül az esős arcát mutatta, de ennek ellenére kisebb átszervezésekkel sikerült a tervezett programokat megvalósítani. A tájegységre jellemző állat és növényvilággal Kéri Péter, iskolánk biológiatanára, illetve az Eötvös Lóránd Tudományegyetem biológus oktatói ismertették meg az érdeklődőket. Az első napon több helyszínen zajlottak a programok és bár a vizes élőhelyekre koncentráltuk, azért mindjárt az első napon kevesebb esővel is beértük volna. A délutáni órákban érkeztünk a szőcei szálláshelyünkre, ahol a vacsorára kapott gulyásleves és fánk feledtette a megpróbáltatásokat.

PremontreiKedden Szőcét bejárva az őrségi falvak madárvilágával ismerkedtünk meg illetve a szőcei lápréten és a Lápok Házában tettünk hosszabb látogatást. A délután során sajnos beszorultunk a szálláshelyünkre, de azért így is sikerült szakmai programokkal színesíteni a délutánt. Az esős órák a korábban gyűjtött állatok és növények határozásával teltek.

Az utolsó őrségi napunk programjait a Vendvidékre szerveztük. Az apátistvánfalvi erdőtömbben az őrségi táj és az ember többszáz éves harmonikus kapcsolatát ismerhették meg diákjaink. Ezután az eső ismét közbeszólt és a szakonyfalui erdő helyett az Őrségi Nemzeti Park látogatóközpontjában folytattuk a programot, ahol egy interaktív kiállításon keresztül tanulmányozhattuk az őrségi élővilágot. Ezt követően búcsút intettünk ennek a csodaszép tájnak és szerencsénkre másnaptól már az esőnek is.

PremontreiCsütörtökön hajnali öt órakor indult a csoport a tengerpart irányába. Az álmos csapat első megállójaként a Skocjani-barlangrendszert látogattuk meg. A gyönyörű karsztformákkal és cseppkövekkel tarkított barlangban közel kétórás túrát tettünk, miközben megcsodálhattuk a monumentális geomorfológiai jelenségeket. Innen tovább indulva egy óra alatt értük el a tengert, ahol napsütéses idő várt minket. A fiesai kempingben gyorsan sátrat állítottunk és besétáltunk Piran városába. A velencei hódoltságot tükröző város hangulata magával ragadta a csoportot.

PremontreiAz utolsó napot a Pirani Akváriumban kezdtük. A diákok ebben a közegben megismerhették azokat a tengeri élőlényeket, amelyekkel egy strandolás során nem találkozhatnak. Ezt követően egy kis szabadprogramot is beiktattunk, ami elegendő volt Piran városának felfedezésére, majd a délutáni órákban a bátrabbak a tengerben is megmártózhattak. Annak ellenére, hogy ragyogó napsütés volt, a hűvös tavasznak köszönhetően a tenger vizében sem volt szerencsés túl sokáig elidőzni.

A hűvös, esős időjárás ellenére emlékezetes öt napot töltöttek el a fiatal biológusok a májusi terepgyakorlaton, egyúttal rengeteg hasznos tapasztalattal és újonnan szerzett tudással gazdagodott mindenki.