Szombathelyi Egyházmegye

Szécshenyi 2020 - Európai Szociális Alap

A munkácsi II.Rákóczi Ferenc Általános Iskola és Gimnázium alapításának 70. évfordulója

Az Őrségi Karitász munkatársai MunkácsonJúnius első napjaiban az Őrségi Karitász munkatársai látogattak el Munkácsra.

Az Őrségi Karitász munkatársai MunkácsonAz Őrségi Karitász hét éven keresztül nyaraltatott munkácsi gyerekeket az Őrségben. 2015-ben a 20. évfordulóra egy újabb nyaraltatással emlékeztünk. A gyerekeket az iskola igazgatója Schink István, a cserkészparancsnok Popovics Pál és Kopriva Attila festőművész kísérte. Ekkor hívtak meg bennünket az iskola alapításának 70. évfordulójára.

Június 03-án hatan kora reggel indultunk az Őrségből Munkácsra. Utunk Isten kegyelméből zökkenőmentes volt, s már déli 12 órakor átkeltünk a Beregsurányi határátkelőn. Első állomásunk Beregszász központjában a római katolikus templom mellett álló Bethlen-kastély Beregszász egyik legrégibb és legszebb épülete volt. A keleti homlokzat kőtáblájáról megtudhattuk, hogy Bethlen Gábor erdélyi fejedelem 1629-ben építtette.

Az Őrségi Karitász munkatársai MunkácsonUtána indultunk Munkácsra, ahol az iskola igazgatója várt bennünket a tanári kar egyes tagjaival. Úgy érkeztünk Munkácsra, mintha hazamentünk volna. Az igazgató irodájában fogadott bennünket, amiben a beázások miatt jobban esett az eső, mint kint. De ez a személyes találkozás örömén mit sem változtatott. Utána kísérőnkkel elfoglaltuk a szállásunkat, amely a Római Katolikus Líceum épületében volt. Még ezen este munkácsi barátaink a találkozás örömére egy közös vacsorára hívtak bennünket. Vacsora után jólesett megpihenni kényelmes szállásunkban.

Az Őrségi Karitász munkatársai MunkácsonMásnap, szombaton kísérőink bemutatták a munkácsi várat, majd utunkat Ungvár felé folytattuk, s útközben megnéztük a nevickei menyasszonyok romkastélyát. Röpke látogatást tudtunk csak tenni Ungváron, ahol megnéztük a kastélyt és szakszerű idegenvezetéssel az Ungvári Skanzent. Igyekeznünk kellett, mert délután 3 órakor kezdődött az iskola alapításának ünnepsége Munkácson, ahol megkoszorúztuk II. Rákóczi Ferenc mellszobrát, s utána az ünneplő közösséggel együtt átvonultunk a Munkácsi Színházba, ahol az iskola alapításának és az összefogás napjának alkalmából a munkácsi iskola magyar diákjai, családjai és az iskola tanári kara csodálatos két órás műsort adtak.

Hátborzongató érzés volt, ahol a moderátor megkérte az ünneplő közönséget, hogy hallgassuk meg az ukrán és a magyar Himnuszt. Az ukrán Himnuszt mindenki csak hallgatta, a magyar Himnuszt viszont mindenki lelkesen énekelte. Az ünnepi műsor végén könnyes szemekkel énekeltük a Szózatot.

Utána ünnepi fogadáson vettünk részt a munkácsi Rákóczi Kastélyban, ahol nem éreztük vendégnek magunkat, hanem mintha otthon lettünk volna.

Az Őrségi Karitász munkatársai MunkácsonVasárnap reggel Varga Ottó esperes-plébánosunk együtt misézett Majnek Antal munkácsi megyéspüspök úrral, akit a hivatalos levél után személyesen is meghívtunk augusztus 20-ára, hogy Ő tartsa a veleméri szentmisét délelőtt 10 órakor. Püspök Úr a meghívást el is fogadta.

A szentmise elején a püspök úr köszöntötte az Őrségi Karitász jelenlévő tagjait. A szentmise után kísérőink elvittek bennünket egy újabb kárpátaljai kirándulásra, amelynek első állomása a beregszentmiklósi Rákóczi kastély volt. Utána, igaz hogy rossz utakon, de csodaszép környezetben érkeztünk a Vereckei-hágóhoz, ahol Árpád vezér vezetésével őseink először léptek a Kárpátok hazájába. A Vereckei emlékművet nacionalisták többször próbálták eredménytelenül megrongálni, sajnos az oltárkövet sikerült nekik. Itt elénekeltük a Magyar Himnuszt, a Szózatot és a Boldog Asszony Anyánk éneket. Mi is meghatódva szemléltük azt a csodálatos tájat, mely a honfoglaló magyarokat is fogadta.

Utána egy csodálatosan szép természeti látványosságban volt részünk, amikor ellátogattunk a Sipot-vízeséshez. A vízesés után vendéglátóink egy ünnepi ebéddel leptek meg bennünket.

Hétfőn reggel egy szabad városnézés után indultunk vissza az Őrségbe. Munkácsra barátainkhoz nem érkeztünk üres kézzel, az iskola számára vittünk 600 ezer forint adományt, amelyből 100 ezer forintot a Körmendi Lyons Klub adott és közel 100 ezer forintot a körmendi vállalkozók adományoztak, a többit az Őrségi Karitász adta, amelyből a munkácsi iskola könyvtára lesz felújítva. A könyvtár részére két nagy doboz könyvet is vittünk. Munkácson szegény, de annál boldogabb emberekkel találkoztunk.