Szombathelyi Egyházmegye

Szécshenyi 2020 - Európai Regionális Fejlesztési Alap

Szólj be a papnak 11.: Gamerek – Álomvilág, vagy igazi közösség?

szbap-11-cikkA Martineum Felnőttképző Akadémia szervezésében 11. alkalommal került megrendezésre 2020. november 18-án a „Szólj be a papnak” beszélgetéssorozat Szombathelyen. Terítékre kerültek a számítógépes játékok, gamerek, esportok. A járványhelyzet okán hozott korlátozó intézkedések miatt a nem mindennapi téma rendhagyó módon került feldolgozásra. Az érdeklődők a Szólj be a papnak és a Martineum Felnőttképző Akadémia Facebook-oldalán élőben követhették a beszélgetést, kérdéseiket hozzászólás formájában tehették fel Nagy Tamás római katolikus papnak, Jakab-Köves Gyopárka református lelkésznek, Boncz Zoltán baptista lelkipásztornak és Szabella Olivérnek, az Illés Akadémia Spirit menedzserének. A beszélgetést ezúttal is Pezenhófer György moderálta.

A beszélgetőpartnerek rövid bemutatkozást követően arra keresték a választ, hogy a keresztény közösségekre milyen hatással vannak a számítógépes játékok, a gamer-kultúra. Jakab-Köves Gyopárka református lelkész azzal nyitotta gondolatait, hogy a számítógép egy új felfedezés, új jelenség. Amikor a világban megjelenő új dolgokat látjuk, fel kell mérni azokat, s ha nem a deviancia szemszögéből közelítjük meg, akkor inkább az a kérdés, hogy az adott dolog miképp integrálható, hogyan tudjuk kiaknázni a benne rejlő lehetőségeket. Léteznek modellek arra vonatkozóan, hogy egy játék hogyan zajlik. Megemlítette a gamifikáció módszerét, hiszen a gyerekek nagyon hozzászoktak ahhoz, ahogy egy játék működik. Ez a módszer a számítógépes játékokhoz hasonlít például abban, hogy a gyerekeknek különböző szinteket kell elérniük, vagy hogy különböző képességeket szereznek. Más motiválási rendszere van, mint amit az iskolában általában megtapasztalnak. Önmagában jutalom a gyermek számára, hogy elér egy célt, nincs szükség külső eszközre a jutalmazáshoz.

Generációs szakadékok keletkeznek, az idősebb generációban felépül egy elidegenedettség érzés, amikor például az unoka teljesen ismeretlen nyelven, teljesen ismeretlen dologról beszél nagyszüleinek. Bár a világ azt várta, hogy az olyan jelenségek, mint a számítógépes játékok, számítógépes kommunikáció elszigeteltséget okoz, ő úgy érzi, hogy ugyan más jellegű közösségek alakultak ki, de a közösségi jelleg nagyon felerősödött. Saját gyermekein keresztül megtapasztalta, hogy ez nem marad virtuális közösség, igénylik a személyes találkozást, beszélgetést.

Véleménye szerint egy játék hasonlít az irodalomhoz. Amit régen az ember életében egy jó regény betöltött, azt ma egy játék tölt be a fiatalok életében. Egyrészről kikapcsolódás, másrészt viszont a gyerekek a játékok által kilépnek abból a köznapi közegből, amibe benne vannak.

Nagy Tamás atya maga is részese volt a gamer világnak, s kevés szabadidejében manapság is szívesen játszik. Úgy gondolja, az egyház nem zárkózhat el a technológia adta lehetőségektől. Az egyház próbál ott lenni a digitális világban. A játékvilágban is jelen lehet az egyház, ezzel keresztény értékeket, erkölcsöt, adott esetben lexikális tudást tud adni egy fiatalnak. A csapatjátékok olyan képességeket fejlesztenek, melyek által a fiatal megtanul együttműködni a csapattársaival, emellett az FPS játékok a logikai- és stratégiai érzéket is fejlesztik.

Szabella Olivér fontosnak tartja a fizikai egészséget az esportolók körében, ezért alapította meg a Healthy Gamer nevű koncepciót. Meglátása szerint a fiatalokra jelenthet nagyobb veszélyt az, hogy egy játék beszippantja őket, mert életkorukból fakadóan kevésbé érzékelik azon tevékenységek elvégzésének fontosságát, melyek a testi-lelki egészség fenntartása érdekében elengedhetetlenek (rendszeres testmozgás, egészséges táplálkozás, szociális kapcsolatok, stb.). Felnőtteknél fontos az önkontroll, gyermekeknél szülői felügyeletre, esportolóknál (profi versenyzőknél) edzői felügyeletre van szükség. A lövöldözős játékok veszélyességét illetően hangsúlyozta, hogy nem egy hozzá nem értő ember véleménye a fontos, hanem az, hogy mi az adott játék lényege. A játékos, akit féltünk az erőszaktól, nem azért játszik azzal a játékkal, mert lelőhet valakit benne, hanem azért, mert nyerni szeretne és a győzelemhez egy stratégiát végre kell hajtania.

Boncz Zoltán baptista lelkipásztor megközelítése alapján minden új dolog megjelenésekor felvetődik a kérdés, hogy szabad-e használnia a keresztény embernek. Így volt ez a televízióval és a rádióval is, aztán rájön az ember, hogy az eszköz önmagában nem határoz meg semmit sem. Az egyháznak nem kell feltétlenül oly módon jelen lennie a gamer kultúrában, hogy legyen állásfoglalása, vagy meg akarja mondani, hogy helyes-e vagy nem. Fontosnak érzi azonban, hogy a témát ne kezeljük tabuként.

A beszélgetéssorozat 2020. decemberében folytatódik, e beszélgetés pedig visszanézhető a Szólj be a papnak és a Martineum Felnőttképző Akadémia Facebook-oldalán.

 

„A program Magyarország Kormánya és a Miniszterelnökség támogatásával valósult meg.”