Szombathelyi Egyházmegye

Szécshenyi 2020 - Európai Szociális Alap

12 nap Itália földjén a szentek nyomdokain

ZarándoklatSzentháromság vasárnapjának hajnalán, pirkadatkor zarándokokkal telt meg a toronyi plébániatemplom. Közel 50 fős csoport kért égi áldást a hosszú út előtt.

ZarándoklatDr. Perger Gyula toronyi plébános lelki vezetésével indultunk útnak. Az ő vezetése biztosította az út imádságos hátterét. Első napunkon útközben megtekintettük a Szent Rita életéről készült filmet, készülve a szenttel való találkozásra. Első állomásunk San Gimignano, a tornyok városa volt.

ZarándoklatMásodik napunkon Siena csodálatos gótikus városával ismerkedtünk: Sienai Szent Katalinhoz kötődő kegyhelyeket látogattunk, aki Itália védőszentje, majd a lenyűgöző gótikus katedrális és a monumentális főtér a 102 méteres tornyával következett. Ezt követően Szent Ferenc és Szent Klára városába, Assisibe indultunk. Utunk során Zeffirelli Napfivér, Holdnővér c. filmjével készültünk a két szenttel való találkozásra. A városban meglátogattuk a Szent Klára és a Szent Ferenc bazilikákat, imádkoztunk a két szent közbenjárását kérve. Este a Santa Maria degli Angeli bazilikába látogattunk, ahol szentmisén vettünk részt és a Porziuncola kápolnában imádkoztunk.

ZarándoklatHarmadik napunk Szent Rita és Szent Benedek nyomdokain jártunk. Casciában a Szent Rita testét őrző bazilikába látogattunk, ahol az altemplomban szentmisén vettünk részt és kértük a lehetetlen ügyek szentjének közbenjárását. Ezt követően látogatást tettünk a kolostorban, ahol Rita több évtizeden keresztül élt. Roccaporénában meglátogattuk Rita szülőházát és a templomot, ahol megkeresztelték. Délután az Appenninek hegyein keresztül Subiacoba érkeztünk, ahová Szent Benedek vonult vissza Rómából a VI. században. Egy sziklafalba épült barlangkolostor és többszintes templom várt minket, gazdag gótikus freskókkal. Európa védőszentje itt tette le az alapjait az általunk ismert keresztény európai civilizációnak. Az öreg kontinens lelki megújulásárt is imádkoztunk itt.

ZarándoklatNegyedik napunkon már az Örök Városban ébredtünk. Kora reggel útra keltünk, hogy minél közelebbről vehessünk részt Ferenc pápa szerdai audienciáján. A Szentatya a kihallgatás előtt a pápamobilról üdvözölte a megjelent híveket és a bérmálás szentségéről tartott katekézist. Örömteli érzés volt átélni az Egyház egyetemességét a Szent Péter téren. Ezután a Vatikáni Múzeumok pompás termeit látogattuk végig, majd a Szent Péter bazilikában imádkoztunk Szent Péter apostolfejedelem sírjánál, valamint Szent II. János Pál, Szent X. Piusz, Boldog XI. Ince és Nagy Szent Gergely pápák sírjánál kértünk mennyei segítséget Egyházunkért.

ZarándoklatÖtödik napunkon kora reggel ismét a Szent Péter bazilikába indultunk, hogy a magyar kápolnában vehessünk részt szentmisénken kérve a magyar szentek és boldogok támogatását zarándokutunkra, illetve családjainkra és hazánkra. Ezt követően a Spanyol lépcsőtől indulva bejártuk Róma belvárosát. Jártunk a Trevi kútnál, a Pantheonnál, a Santa Maria sopra Minerva templomban, a Piazza Navonán, a pompás barokk Szent Ignác templomban, a németek templomában és a franciák templomában is imádkoztunk, ezután az Angyalvártól indultunk el a szállásunkra. De a napunk még nem ért véget, hiszen buszsofőrjeink jóvoltából esti buszos városnézésre indultunk, megcsodáltuk éjszakai fényben a város nevezetességeit.

ZarándoklatHatodik napunkat a Szent Pál bazilikában kezdtük: imádkoztunk Szent Pál apostol közbenjárását kérve, majd a lateráni Szent János bazilikába, a pápa székesegyházába indultunk. Ezt követően a szomszédos Szent Lépcsőnél imádkoztunk és elmélkedtünk nagypéntek titkáról. Innét a Santa Maria Maggiore bazilikába indultunk, ahol a jászol ereklyénél imádkoztunk, valamint Szent V. Piusz pápa ereklyéinél és a Santa Maria Salus Populi Romani kegykép előtt is fohászkodtunk. Ezután a San Pietro in Vincoli templomban tekintettük meg Szent Péter láncait, és Michelangelo híres Mózes szobrát. A Colosseumtól gyalogosan a Via Fori Imperialin haladva jutottunk el a Capitolium dombjára, a híres Campidoglio térre, majd a Santa Maria in Aracaeli templomban imádkoztunk, ezután a II. Viktor Emánuel emlékművet csodáltuk meg. Hosszú napunkat az Il Gesu templomban, az első barokk templomban zártuk, ahol csodálatos élményben volt részünk. Elsőpéntek alkalmából a jezsuita rend alapítójának mellékoltáránál zenés áhitat keretében leereszkedett az oltárkép és előbukkant Szent Ignác arannyal és ezüsttel ékesített csillogó szobra. Méltó zárása volt ez az esti esemény római tartózkodásunknak.

ZarándoklatHetedik napunkon Castel Gandolfo városába, a pápák nyári rezidenciájának városába indultunk. Bejártuk a pár éve látogatható pápai nyári palotát. Nagy élményt jelentett, hogy a palotában mindent úgy hagytak, ahogy XVI. Benedek pápa távozásakor maradt. Ha később úgy dönt a jelenlegi pápa vagy utódai, hogy használatba veszi a palotát, akkor csak a kordonokat kell eltávolítani a palotából. Láthattuk az ágyat, amin XII. Piusz és VI. Pál elhunyt, a pápák dolgozószobáját, ahol államfőket fogadtak. A palota ablakaiból egyik oldalt a vulkanikus eredetű Albanoi tavat csodálhattuk meg, míg a másik oldalon a távolban a tenger kéksége tündökölt. A palota után a pápai kerteket csodáltuk meg, fenséges látvány tárult szemeink elé a virágokkal, sövényekkel, szökőkutakkal tagolt kertben. A pápák nyomdokai után Nápoly felé utaztunk tovább, ahol késő délután Pompei romjait tekintettük meg.

ZarándoklatNyolcadik napunkon a termetett világ egyik ékszerdobozát, Capri szigetét csodálhattuk meg, gyönyörű temgerparti barlangjait, fenséges sziklafalait királykék tengervizét és a kilátást Sorrentóra és a Nápolyi öbölre, melyet a Vezúv vulkáni kúpja ural.

Kilencedik napunkon megmásztuk a Vezúvot, hogy kilátást nyerjünk Nápolyra, valamint Sorrentóra és a közeli szigetekre. Ezt követően San Giovanni Rotondóba buszoztunk. Útközben megtekintettük a Pió atya életéről szóló filmet, hogy készek lehessünk a szenttel való találkozásra. Rotondóban imádkoztunk az új bazilika felső templomában, majd a modern mozaikokkal gazdagon díszített altemplomban a szent üvegkoporsója előtt fohászkodtunk. Végül a legrégebbi templom oltáránál vettünk részt közös szentmisén.

ZarándoklatTizedik napunkon teljesen az olasz csizma sarkantyújában kalandoztunk, a Gargano hegység sziklás vidékén, hogy elérjünk Monte Sant Angelóba, ahol többször is megjelent Szent Mihály arkangyal egy barlangban. Itt kértük a mennyei seregek vezérét, hogy legyen vezérünk és segítségünk a gonosz elleni küzdelmeinkben. Innét Lanciano városába indultunk, ahol egy VIII. századi eucharisztikus csoda ereklyéi előtt imádkoztunk. Egy miséző szerzetes elbizonytalanodott a valóságos jelenlétben való hitben és a szentostya hússá, mégpedig szívizommá változott, amit a legutóbbi kutatások is bebizonyítottak. A következő állomásunk Manoppello volt, ahol a Szent Arcot tisztelik, ami a feltámadás lenyomatát őrzi magán, nyitott szemű Jézussal. A torinói lepel arcképével teljes egyezést mutat, csak azon csukott alakot látunk, mivel a nagyszombat lenyomata, míg az itteni kép már a húsvétvasárnap bizonyítéka. A zarándokhelyek még nem értek véget erre a napra, hiszen estére érkeztünk meg Loreto városába.

ZarándoklatTizenegyedik napunk reggel a loretói bazilikában, a Szűzanya názáreti házában vettünk részt szentmisén. A názáreti házat a hagyomány szerint angyalok szállították Loretóba, azonban a történeti kutatások alapján az 1200-as évek végén, mikor az utolsó keresztény erősségeket is megdöntötték a muszlimok a Szentföldön, akkor keresztes lovagok hajón szállították Mária házát Itáliába. A ház köré csodás reneszánsz kőház épült, szobrokkal és domborművekkel díszítve a Szűzanya életéből.  E fölé pedig egy hatalmas gótikus bazilika. Imádságaink után a Garda-tó felé indultunk tovább, ahol Sirmione városát csodáltuk meg.

ZarándoklatTizenkettedik napunkon a Garda-tó közelében fekvő Madonna della Corona kegyhelyre indultunk, ami csodás alpesi sziklás környezetben, egy sziklafal oldalában található. Kegyszobrát Rodosz török megszállása miatt hozták ide, ahol nagy tisztelet övezi. Innét már csak a hazaút volt hátra. Imádkozva, vallásos filmeket nézve, éppen az esti harangszóra érkeztünk vissza Toronyba, ahol a Te Deum éneklésével zárult élményteli zarándokutunk.

Ezúton is szeretnénk köszönetet mondani dr. Perger Gyula atyának, a zarándoklat lelki vezetőjének, a mindig felkészült és segítőkész idegenvezetőnek, valamint a rutinos sofőröknek, hogy épségben haztérhettünk családjaink körébe. Végül, de legfőképp pedig a Szentháromság, a Szűzanya és a szentek oltalmába ajánljuk zarándoklatunkat, és mindazokat, akiket lélekben magunkkal vittünk a hosszú útra. Deo gratias a kegyelmekért!